송석언 총장, 제주대학교 외 3명

▲ 송석언 총장 ⓒ제주인뉴스

지속가능한 섬 발전을 위한 아시아태평양 섬 대학의 비전과 역할

우선 제주도의 대표적인 국립대학인 제주대학교 총장으로서 이번 제주포럼에 참석하게 됨을 영광스럽게 생각합니다. 특히, 제주대학교가 제안한 지속가능한 섬발전을 위한 아시아 태평양 섬 대학의 비전과 역할에 대한 주제를 가지고 섬 대학 총장님들과 토론하게 됨을 매우 기쁘게 생각합니다.

인류는 어떤 면에서 지구의 71%를 차지하는 바다로 둘러싸인 거대한 섬으로 이루어진 땅 위에 살고 있다고 해도 과언이 아닐 것입니다. 특히, 아시아 지역은 지리학적으로 중앙아시아 지역을 제외한 거의 모든 국가는 태평양을 포함하는 바다로 둘러싸여 있습니다. 그리고 이러한 아시아의 국가들은 저마다의 독특한 섬을 관리하고 있습니다.

섬의 특징은 사면이 바다로 둘러싸여 있어 바다를 중심으로 모든 산업과 문화의 흥망성쇠가 이루어집니다. 이러한 측면에서 섬은 두 가지 특성을 가지고 있습니다. 바다로 둘러싸인 고립된 지역이기도 하지만 바다를 이용하여 전 세계로 뻗어갈 수 있는 확장과 개방의 지역이기도 합니다.

즉 섬은 속박의 지역이기도 하지만 도전의 지역이라는 양면성을 가지고 있습니다. 이러한 도전과 속박이라는 양면성을 어떠한 시각으로 접근하느냐에 따라 섬은 번영의 길로 나아갈 수 있고, 또는 쇠퇴의 길로 갈 수 있습니다.

19세기 대영제국은 섬나라라는 고립된 지역이 아닌 도전과 번영의 땅이라는 정신을 선택하여 국가의 발전을 추구함으로써 해가 지지 않는 세계적인 강국으로 발전하였습니다. 이러한 측면에서 아시아의 모든 섬 지역과 섬국가는 21세기 해양의 시대를 맞이하여 도전과 팽창의 철학을 공유하여 섬의 지속가능한 번영을 추구할 필요가 있습니다.

섬이 가지는 지역적인 고립성과 제한된 자원 그리고 물 부족 문제와 해양오염문제 등 많은 취약성을 가지고 있습니다. 그러나 이러한 취약성은 섬 문화가 가지는 협력과 상생의 강력한 네트워크를 활용한다면 지리적으로 개방적이고 확산적인 대륙보다 훨씬 효과적으로 다양한 문제를 현명하게 해결할 수 있다고 봅니다.

이러한 섬 문화의 결속과 협력정신을 기반으로 바다를 통하여 국제적인 확장성과 타 지역과의 유기적인 상호관계를 구축한다면 섬은 더 이상 고립이나 제한된 지역이 아닌 전세계 모든 것과 연결된 글로벌 문화와 문명을 발전시켜 나갈 수 있을 겁니다.

최근 남북문제의 급속한 변화와 더불어 전 세계적으로 불고 있는 민족주의와 신자유주의적 세계화로 인해 복잡한 상황에 처해 있습니다. 따라서 그 어느 때보다 해양을 기반으로 하는 섬 지역의 개방성과 소통성 그리고 협력과 상호의존등이 정치·경제·사회·문화 등의 다차원적 영역의 문제를 해결할 수 있을 것입니다.

섬의 소통과 번영의 중심에는 핵심적인 브레인 역할을 하는 섬 대학이 있습니다. 섬 대학은 육상과 해양을 포함하는 모든 과학과 문명 그리고 전통문화를 지키고 연구하며, 글로벌 인재육성이라는 막중한 책무가 있습니다. 이러한 섬 대학의 다층적 역할은 섬 지역뿐만 아니라 전세계와 소통하는 정치, 경제, 사회, 문화 모든 분야와 직접적으로 연결되어 있습니다.

섬의 변화와 혁신은 대학에 달려있습니다. 대학의 모든 인재들은 섬 지역의 모든 분야에 진출하며 섬 발전의 주축을 이룹니다. 따라서, 섬 대학은 그 섬의 특성에 적합한 연구와 교육을 추진해야 될 뿐만 아니라 국내외 모든 대학과의 네트워크를 구축하여 끊임없이 연구와 교육에 대한 노력과 투자를 진행해야 될 것입니다.

제주대학교는 현재 미국의 하와이대학과 괌대학, 일본의 류큐대학, 중국의 하이난대학, 인도네시아 발리의 우다야나 대학, 필리핀의 서필리핀대학, 대만의 팽호과기대와 협력하면서 섬 대학 학술교류를 확장해 나가고 있습니다. 이외에도 향후 제주대학교는 태국, 베트남, 말레이시아 등 다양한 섬 대학과의 네트워크를 강화해 나갈 예정입니다.

최근 기후변화에 의하여 전 지구적 해양생태변화가 급격한 변화를 일으키고 있습니다. 또한 미세플라스틱과 연안환경오염에 의한 해양환경이 급격히 훼손되어 남극을 비롯한 극 지역까지 확산되고 있습니다. 이로 인해 유엔의 아젠다인 지구의 지속가능한 발전의 핵심과제인 인간 삶의 질 향상이 심각한 도전에 직면해 있습니다.

이러한 전 지구적 환경변화에 대한 대책마련을 위해서는, 해양환경의 이해와 연구의 중요한 위치에 있는 섬 대학이 구심점역할을 해야 할 것으로 봅니다. 그 이유는 섬 대학은 전 세계적 해양환경과 생태변화를 가장 빠르게 느끼며, 해양환경 연구의 교두보 역할을 할 수밖에 없는 지정학적 특성을 가지고 있기 때문입니다. 따라서 해양을 중심으로 한 생태환경에 대한 연구를 섬 대학이 주도적으로 진행할 수밖에 없다고 생각합니다.

오늘 시작한 섬 대학 포럼이 이러한 전 지구적 문제를 해결하기 위한 방안을 찾는데 많은 기여를 하기 바랍니다. 비록 몇 개의 섬 대학 총장님들이 참석하셨지만, 이 행사가 지구의 미래를 지키는 초석이 될 것으로 기대합니다. 이 포럼의 시작은 작은 걸음이지만 이것이 가지는 역사적 함의는 무엇보다도 클 것으로 봅니다. 그리고 이러한 기대가 물거품이 되지 않도록 저 자신도 최선의 노력을 다하겠습니다.

마지막으로, 오늘 귀중한 시간을 내어주신 서 필리핀 대학의 엘사 마나팍 총장님, 팽호과학기술대의 옹진핑 총장님, 괌 대학의 오스틴교수, 그리고 제주국제대학의 고충석 총장님에게 다시 한번 깊은 감사를 드립니다.

The Role and the Vision of Island Universities in the Asia-Pacific Region for a Sustainable Island Development
Song Seok-eon, President of Jeju National University
 
First of all, it is with great honor to be present at this Jeju Forum as the president of Jeju National University, which is a representative national university of Jeju Island. In particular, I am very pleased to have this valuable opportunity to have this discussion with the presidents of the island universities on the theme of the vision and role of the island universities of Asia Pacific region for sustainable island development proposed by Jeju National University.
It is no exaggeration to say that mankind lives on land composed of giant islands surrounded by the ocean which occupies 71% of the earth’s total land mass. Almost all countries in Asia other than the ones in Central Asia in particular are geographically surrounded by waters including the Pacific Ocean. These Asian islands are taking up the task of managing their own unique territories in their own intrinsic ways.
       Islands are characterized by the fact that they are surrounded by the sea on all sides making the rise and fall of its industries and cultures governed by the ocean. In this respect, islands have two distinct characteristics. They may be isolated areas surrounded by the sea, but they are also areas possessing the infinite potentials of expansion and openness that can reach out to the whole word via the ocean route.
       In other words, islands are areas that can be limited and restrained but it also has the ambilaterality of having infinite possibilities to challenge themselves to new innovations. Depending on the perspective of these challenges and restrictions, islands can move on to the path of prosperity or that of decline. 
       In the 19th Century, the British Empire developed into a world-class nation where the “sun never sets” by choosing to follow the spirit of being the land of challenge and prosperity and not just an isolated island nation. In this respect, all island regions and island countries in Asia need to pursue sustainable prosperity of the island by meeting the philosophy of challenge and expansion in the maritime age of the 21st Century.

Islands tend to have many local vulnerabilities such as its isolated nature, limited resources, water scarcity and marine pollution. However, these vulnerabilities can be used to solve various problems wisely much more effectively than geographically open and widespread continents, by utilizing the strong network of cooperation and coexistence amongst island cultures.

Based on the solidarity and cooperative spirit of island cultures, the international expansion through the sea and the establishment of organic interrelationships with other regions will further develop the global culture and civilization connected with the rest of the world and islands will no longer exist as an isolated or a restricted location.

The complex situation of nationalism and neo-liberal globalization which has recently been accompanied by rapid changes in inter-Korean affairs will enable the open and communicative island cultures based on maritime culture to resolve multi-lateral problems in politics, economics, society and culture through cooperation and interdependency than any other times in history.

At the heart of islands’ communication and prosperity is the island university which serves as the central core brain. Island universities have a great responsibility to nurture and cultivate global talents, to protect and study all sciences, civilization and traditional culture including land and ocean. This multi-level role of the island universities is not only linked to island regions but also directly linked to the whole world in all areas of politics, economy, society and cultures.

The islands’ change and innovation depend on the universities. All talents of the universities move on to different fields within the islands and are the mainstay of their development. Therefore, island universities should not only pursue research and education appropriate to the characteristics of the island, but also establish a network with all domestic universities and abroad and endeavor to make continuous efforts for research and education.

Jeju National University is expanding its academic exchanges with island universities while also currently working with University of Hawaii and University of Guam in USA, Ryukyu University in Japan, Hainan University in China, Udayana University in Bali, Indonesia and the Western Philippines University in the Philippines. It plans to strengthen its network by expanding its reach to other island universities such as in Thailand, Vietnam and Malaysia.

Recent global climate change is causing rapid changes in global marine ecosystems. In addition, the marine environment affected by micro-plastics and coastal environmental pollution is rapidly deteriorating and even worse, it is spreading to Polar Regions including Antarctica. This presents a serious challenge in improving the quality of human life, a key challenge for the sustainable development of the Earth which is one of the most important agendas of the UN.

In order to take measure against such global environmental changes, the island universities which are in an important position to understand and study the marine environment should play a central role. This is because the island universities have the geopolitical characteristics of being the bridgehead in marine research and are able to witness the universal marine and ecological changes firsthand the fastest. Therefore, it is only natural that island universities take the initiative for ecological researches centered on maritime activities.

It is hoped that the island university forum that has been launched today will make a great contribution in finding ways to address the global problem. It may be that only a few presidents of island universities are in attendance today but this event is sure to become the cornerstone which protects the earth’s future. This forum may just be a small step towards the ultimate aim but the historical implications of this event is in this president’s opinion to be immensely significant. Utmost efforts will be given on my part so that these expectations can be lived up to.

Finally, my deepest gratitude goes out to President Elsa Manapaarc of the Western Philippines University, President Ueng Jinn-pyng of the National Penghu University of Science and Technology and Professor Austin Shelton the third of the University of Guam and President Koh Chung-suk of the Jeju International University who have generously agreed to give their valuable time in contribution to this venture.

지속가능한 섬발전을 위한 아시아태평양 섬 대학의 비전과 역할

엘사 P. 마나팍, 서필리핀 대학 총장

우선 제주 포럼 제주 대학교 세션 참석자 중 한 명으로 초청 받게 되어 영광으로 생각합니다. 필자는 필리핀에서 왔으며, 특히 "세계에서 가장 아름다운 섬"과 "필리핀의 마지막 생태계의 경계"로 불리는 팔라완에서 왔습니다. 독특한 생태 시스템의 지속적인 존재를 위해 팔라완 섬의 지속 가능한 삶이 어떻게 이루어질 수 있는지에 대해 국가법률 7611조 또는 "팔라완 법의 전략적 환경 계획 (SEP)"이 제정된 바 있습니다. 하지만 섬의 자연적인 아름다움과 RA 7611 조항에 따른 보호에도 불구하고, 태풍으로 깊은 상처를 입었고, 많은 곳에서 환경 오염에 시달리고, 인구 증가에 의해 위협을 받았으며, 개발이라는 허울좋은 명목아래 급격한 도시화에 압도 당하고 있습니다.

2013 년부터 2017 년까지 "가장 지속가능하고 환경친화적인 학교"중 하나인 지역 및 국가 인정을 받은 서필리핀 대학은 지속 가능한 선도적인 지식 센터가 되겠다는 비전을 향해 나아가면서 서부 필리핀과 그 너머의 발전 지구 환경 운동에 전념할 수 있도록 노력하고 있습니다. 현재 우리는 환경을 위해 싸우고 환경을 옹호해야 하는 도전에 직면하고 있습니다. 우리의 생태적으로 풍요로운 섬을 파괴하고 그들의 지위를 이용하고 있는 소위 거대 세력들과 맞서 싸우는 사례가 많이 있었습니다. 그들의 악용행태는 캠퍼스 바로 옆과 해양 보호 구역 근처에 석탄 발전소를 설치하려는 공격적인 캠페인, 새로운 입법안에 다수의 보호 지역 제외, 대규모 및 소규모 불법 광업 그 외 다수의 방법 등 여러 가지 방법으로 진행되었습니다. 여기 참석하신 분들 중에 유사한 경험을 겪으신 분들이 많으리라고 사료됩니다. 

그렇다면 이러한 극적인 환경 전환에 대응하기 위한 팔라완 섬의 지속 가능한 발전을 위한 우리의 역할은 과연 무엇일까요?

< > 추진력 강화 < > 섬 생태계의 지속 가능한 개발과 관련하여 대학의 RDE 아젠다 간소화. < > 연구 과제, 개발 및 확장은 섬의 지속 가능한 개발에 우선순위를 두고 육상 및 수자원 환경의 지속 가능한 이용을 향한 노력을 강화.< > 유리하게 만들뿐만 아니라 지역 사회의 안녕을 향상시킬 환경친화적인 RDE 프로그램을 개발하는 데 더 많은 노력.< > 제한하기보다는 재생산을 돕는 수단으로 멸종 위기에 놓인 멸종 위기 종을 사육하고 전파하는 것에 관한 더 많은 연구.< > 더 향상된 환경친화적인 커리큘럼 개발 < > 과정 내에서 환경 과학과정 통합의 촉진. 모든 커리큘럼 프로그램은 환경 관리 및 지속 가능한 개발에 관한 주제 또는 주제를 요구하고 섬 지역의 사례 연구를 토의하는 것을 필수로 제정. < > 관한 커리큘럼, 즉 환경 과학, 수산 과학, 해양 과학은 지속 가능한 발전으로 이끄는 과학에서부터 경영에 이르는 지식의 적용을 포함하도록 확대.< > 가능한 섬 생활 센터 설립. 대학은 지속 가능한 섬 생활 센터를 설립하여 지속 가능한 섬 계획의 실행 단위로 활동. 이 센터의 우선 순위 요소는 생태계 친화적 기업, 식량 안정화, 재생 가능 에너지 및 섬 주민 복지를 위한 생태 관광을 포함하여 환경, 천연 자원 및 지속 가능한 도시화 관리에 초점을 맞춤. < > 연결 링크. 지속 가능한 섬 개발 촉진을 위한 우리 모두의 행동을 통합하기 위해 아시아 태평양 전역의 섬 대학 조직에 참여를 기대하며 참여할 것으로 예상되는 활동 중 일부는 다음과 같습니다: < > 태평양 섬 대학 기획단. 회원 대학 중 지속 가능한 섬으로 방향을 전환하거나 각 대학에 "센터"를 창설하는 아시아 태평양 전역 (대학) 전략 기획단을 설립. < > 태평양 섬 대학 연구 포럼. 섬의 지속 가능한 발전에 관한 연구 결과 및 경험 공유 및 발표를 위한 포럼을 구성. 회원 대학들 사이에 학생과 교사를 교환.< > 태평양 섬 대학 뉴스 레터 발간. 아시아 태평양 지역의 섬 지속 가능한 발전에 관한 연례 회보/잡지/저널을 개발하여 다른 섬과 섬 대학에서 진행되고 있는 일에 대해 모든 회원을 업데이트 시킴. 이렇게 함으로써 엔지니어, 건축가 등이 프로젝트 수행 시 환경에 대한 가치를 폄하 하는 것을 완화.< > 관계자 참여 유도. 현재 직면하고 있는 문제에 대한 투쟁은 혼자만의 것이 아닙니다. 우리가 이해 관계자들과 협력한다면 섬에 대한 위협에 대해 더 잘 견딜 수 있습니다. < > 기관. 대학은 확장 서비스를 통해 연구 결과를 사용하여 정부 기관과 계획, 정책 결정 및 의사 결정을 돕기 위한 협약을 체결. < > 사회 단체. 대학은 환경 보호 및 보존을 강력하게 지지하는 시민 사회 단체들과 파트너쉽을 형성. < >. 대학은 경제계 쪽에서 도입할 수 있는 친환경 기술에 관한 연구를 수행. < > 동창회. 대학은 위치 또는 지위에 상관없이 지속 가능한 섬 개발 원칙을 장려하기 위해 졸업생들 또는 동창들을 최대한 활용. < > 단체. 대학은 지속 가능한 섬 개발 문제에 대한 젊은 세대의 준비를 위해 환경 청소년 포럼 및 과학 단체를 조직하고 학생들의 환경에 대한 이해와 인식을 높이기 위한 환경 계획을 추진함에 있어 고등학교와 협력 관계를 체결. ROLE OF ISLAND UNIVERSITIES FOR THE SUSTAINABLE DEVELOPMENT OF THE ISLANDS IN THE ASIA-PACIFIC REGION

Elsa P. Manapaarc, President of Western Philippines University

I am deeply honored to be invited as one of the participants to the Jeju National University session at the Jeju Forum. I come from the Philippines, particularly from Palawan, which is distinguished as the “World’s Most Beautiful Island” and “The Last Ecological Frontier of the Philippines”.  For the continual existence of a unique ecological system, Republic Act 7611 or the “Strategic Environmental Plan (SEP) for Palawan Act” was enacted to spell out how sustainable living in Palawan Island can be done. Despite the natural beauty of the island and the protection accorded by RA 7611, it is deeply scarred by super typhoons, marred by environmental pollution in many places, threatened by population expansion, and overwhelmed by rapid urbanization in guise of development.

The Western Philippines University, a recipient of regional and national recognitions as one of the “Most Sustainable and Eco-friendly Schools” from 2013 to 2017, commits itself to global environmental action as we work towards our Vision of becoming a leading knowledge center for sustainable development of West Philippines and beyond. We are facing the challenge of fighting for and standing up for the environment. There were many instances when we stood against the so-called giants who are taking advantage of their positions to destroy our island and its ecological richness. Their taking advantage took many forms: an aggressive campaign to put up of a coal-fired power plant right beside our campus and near a marine protected area; the exclusion of a number of protected areas in a new legislation; both large- and small-scale illegal mining; and many others. Probably we share the same experience with some of you here.

What then is our role for the sustainable development of Palawan Island to respond to these dramatic environmental conversions?

Enhance university’s initiatives

Streamlining the University’s RDE Agenda in relation to sustainable development of small island ecosystems.

The island’s sustainable development shall be a priority in the University’s research, development and extension agenda. We shall intensify our efforts towards sustainable use of both terrestrial and water environments.

We shall look more on developing environment-friendly RDE programs that will not only favor big industries but also enhance the well-being of the community.

We shall do more research on domesticating and propagating endangered and threatened species as a means of assisting their regeneration rather than restricting their use.

Developing environmentally-enhanced Curriculum

We will promote the integration of environmental science courses in our curricular offerings. All curricular programs shall require a subject or topic on environmental management and sustainable development, discussing case studies from island provinces.

Curricula on sciences, i.e., environmental science, fisheries science, marine science, shall be extended to include the application of knowledge generated from science to management, leading to sustainable development.

Establishment of a Center for Sustainable Island Living. The University will set up a Center for Sustainable Island Living to serve as the implementing unit of the sustainable island plan of the University. The priority components for the center will be geared towards management of environment, natural resources, and sustainable urbanization including ecosystem-friendly enterprises, food security, renewable energy, and eco-tourism for the well-being of the islanders.

Link the University. We hope to become part of an Asia Pacific-wide organization of island universities to unify our actions towards the promotion of sustainable island development. Some of the activities which we envision to participate in are the following:

Asia Pacific Island University Planning.Organize an Asia Pacific-wide (Universities) strategic planning directed towards sustainable islands among member universities or creating “Centers” per university.

Asia Pacific Island University Research Forum. Organize forum for sharing and presentation of research results and experiences in sustainable development of an island. Exchange students and teachers among universities members.

Publication of Asia Pacific Island Universities Newsletter. Develop an annual newsletter/magazine/journal on Island Sustainable Development among Asia Pacific Regions to update all members on what is going on in other islands and island universities. This will mitigate engineers, architect etc. to under mind the value of the environment in implementing their projects.

Involve our Stakeholders. The fight is not ours alone. We can stand better against the threats to our islands if we are working hand-in-hand with our stakeholders.

Government agencies. The university shall forge agreements with government agencies to assist them in planning, policy-making, and decision-making using our research findings through extension services.

Civil Society Organizations. The university shall partner with civil society groups being strong advocates of environmental protection and conservation.

Business Sector. The university shall conduct research on environment-friendly technologies that could be adopted by the business sector.

University alumni organization. The university shall tap its alumni to promote the principles of sustainable island development wherever they are located.

Student Organizations. The university shall organize environmental youth fora and science organizations to prepare the young generations on the challenges of sustainable island development. We shall be in partnerships with high schools in promoting environmental initiatives that will enhance the students’ understanding and appreciation of the environment.

I strongly believe that universities, such as the Western Philippines University, should be proactive when it comes to addressing threats to the ecological and urban environment of the islands of the Asia Pacific Region, in our case, of Palawan Island. As lifetime island dwellers, our lives are anchored on the health of our island.

We welcome development that is not destructive. We want to feed the future without penalizing today’s population. We have the knowledge; thus we have the power to achieve sustainable development of our islands.

Thank you and God bless.

사회적 책임을 가지고 있는 섬 대학 – 팽호 제도(諸島)와 국립 팽호과학 기술 대학교 (NPU)의 연계

-옹진핑, 팽호과기대 총장

팽호 제도(諸島)의 지리적 역사적 개요

팽호군도라고도 불리는 팽호(Penghu)섬은 대만에서 50 킬로미터, 유라시아에서 140 킬로미터 떨어진 대만 해협에 위치한다. 팽호 제도는 90 개의 섬으로 이루어져 있으며 총면적은 약 128 평방 킬로미터이다. 팽호의 인구는 약 104,000명이다.

팽호의 원래 지형학은 1,700만 년 전에 형성되었다. 수백만 년에 걸친 해양 마모 및 풍화 침식으로 현무암 절벽, 구파식대 플랫폼, 사구 및 셸 모래 해변과 같은 다양한 지형이 개발되었다.

그곳에는 쿠로시오 해류 (海流), 중국 연안류 (China Longshore Current/ 沿岸流) 및 남중국해 (South China Sea Current/ 南中國海)를 포함하여 세 가지 주요 해류가 팽호와 함께 흐르고 있다. 이러한 회류(會流)는 해수를 더 따뜻하게 유지시켜 팽호 지역 주변에서 풍부한 수산 자원을 제공한다. 어류가 풍부하기 때문에 팽호 족은 16세기 포르투갈 식민지 개척자에 의해 페스 카도르 (Pescadores)라고 불리기도 했다.

팽호를 향한 위기와 강력한 영향

팽호의 경제 가치는 주로 수산업과 관광업에 의해 기여된다. 그러나 해양 자원 고갈과 관광 시즌의 불균형을 포함한 두 가지 위험은 팽호의 삶과 활동에 큰 영향을 미치고 있다.

첫째, 크고 작은 물고기들을 부적절하게 남획함으로써 과다한 어획을 통해 대부분의 해양 생물에게 회복 능력을 상실하게 만들었다. 몇 몇 어부들은 그들의 수입에 대한 과도한 포획 활동 욕구를 가지고 있어 이로 인해 해양 생태학은 막을 수 없는 바람직하지 않은 순환으로 변하고 있다. 같은 시기에 많은 이웃 국가들 또한 불법적으로 국가 경계선을 넘는 것을 서슴지 않으며 물고기를 포획하고 있다. 따라서 해양 자원 고갈은 갈수록 더 심해지고 있다.

둘째, 팽호의 관광 시즌은 4월 말에서 10월 중순까지 심화된다. 추운 겨울에는 북동 계절풍이 불고 있어 대부분의 관광객들은 이 시기에 팽호를 방문하지 않는다. 관광 시즌에는 팽호에 과부하가 걸리고 관광의 질을 유지하기가 어려운 상황이다. 그리고 이 시기에 환경 오염 및 쓰레기가 불가피하게 가장 많이 발생한다.

셋째, 팽호에서 부유하는 폐기물이 생태계를 파괴하고 있다. 쿠로시오 해류 (海流), 중국 연안류 (China Longshore Current/ 沿岸流) 및 남중국해 (South China Sea Current/ 南中國海)는 풍성한 어류를 가져다 주는 반면에 버려진 낚시 그물과 떠다니는 쓰레기 또한 팽호에 떠 안기고 있다. 그러한 해양 폐기물들은 근해 생물 서식지 및 섬 관광에 부정적인 영향을 미친다.

국립팽호과기대(NPU)를 향한 대학당국의 사회적 책임

대학은 학문 및 연구 분야에서 인재 육성뿐만 아니라 국가 및 지방 정부와 함께 사회 및 지역 사회 개선에 대한 책임을 져야 한다. 대학 사회 책임의 임무에 따라 NPU는 놀라운 성과를 보이고 있다.

해양 보전 교육: NPU는 매년 1-9 학년 학생과 지역 사회 시민을 위한 해양 보전 워크숍을 개최한다. 매년 약 3 천명의 개인이 평균적으로 이 워크숍에 참석한다. 모든 참가자는 어획과 남획으로 인한 자원 고갈의 결과를 배우고 이 워크숍은 그들의 마음 속에 보존 인식을 확립한다.
 

원종 해양 생물의 재서식: NPU의 학생들과 교수진들은 교실에서 현지 해양 종의 복원에 헌신하고 있다. 해양 자원을 회복하기 위해 매년 성게, 산호, 그루퍼, 게 및 조개류를 성공적으로 번식시키고 출시하는 것을 목적으로 하고 있다.

해양 보전 지역 설립: 대만 정부는 2014년 팽호 해양 보호 지역 개발을 위해 NPU와 공동으로 활동한 바 있다. 팽호 남쪽에 위치한 섬은 358 평방 킬로미터의 네 섬으로 이루어져 있다. NPU는 보전 지역의 생물 다양성을 조사하는 동시에 포르투갈과 네덜란드의 연구팀과 협력하여 몇 년간 생물 다양성 조사를 실시했다. 결과적으로 많은 새로운 해양 생물, 특히 일부 해면 동물이 문서화 되었다. 이러한 창설은 자연 연구 기반, 심층적 인 관광 개발 및 해양 생물 보존에 많은 이익을 가져다 줄 수 있다.

대만 정부의 관광 관광 실습 훈련: 팽호는 대만 해안가에 있는 섬이다. 약 95 %의 관광객이 대만 출신이다. 관광 및 서비스업에 종사하는 대부분의 학사 학위 전문가들은 NPU의 졸업생들이다. 지금도 높은 순위의 관광 시설과 호텔이 차례로 지어지고 있다. NPU는 팽호 관광의 질을 높이기 위해 잘 설계된 교육 프로그램과 재능을 제공하고 있다.

상속되는 지역 문화: 팽호 족은 대만보다 수백 년 전에 문명화되었고. 독특한 해양 문화와 라이프 스타일을 키웠다. 소위 "바오 (Bao) 노래"라는 팽호 발라드는 타고난 음색과 보컬을 사용하여 많은 애정, 성실과 감정을 표현한다. NPU는 이러한 자연적인 발라드에 대한 과목을 연례 코스로 열어 수년간 이 유일무이한 문화 유산이 계속될 수 있도록 기여하고 있다.

돌담에 대한 조사: 대만의 돌담 (역주: 제주의 원담-자연지형과 물때를 이용해 만든 제주의 전통 고기잡이 시설-과 비슷한 목적)은 어류 함정의 목적을 가지며100 년 전에 팽호에 최초로 지어졌다. 팽호의 석조물 분포는 전 세계에서 가장 많은 양이다. NPU 교수진은 돌 담에 대한 종합적인 연구에 기여하고 관광객과 지방 정부에 대한 역사적, 여행적 지침을 제공한다.

지능형 관광 혁신: 팽호의 관광 시즌에는 관광 불균형이 있다. 관광객은 겨울철에 분명히 감소한다. NPU는 지능형 정보 및 운영 기술을 결합하여 스마트 관광 인프라를 구축하고 있다. NPU 교수진은 IT 및 IoT를 통해 기본 관광 시스템 및 서비스를 구성하여 계절 간 불균형 관광 출석을 처리한다.

NPU와 팽호 섬 사이에는 확고한 연계가 있다. NPU는 팽호와 강력한 파트너십을 맺고 생태적, 경제적, 문화적 수준의 긍정적 기여를 제공하고 있다. 팽호는 대만 해안가에 있는 섬이며 NPU는 팽호 섬의 필수 불가결 한 동반자이다.

Island University of Social Responsibilities-The linkage between Penghu Islands and National Penghu University of Science & Technology (NPU)

Ueng Jinn-pyng, President of NPU

Overviews in Geographic and Historical Penghu Islands

Penghu, so called Penghu archipelago, locates in the Taiwan Strait with distances of 50 kilometers from Taiwan and 140 kilometers from Eurasia. Penghu composes 90 island, and total land area is around 128 square kilometers. The population in Penghu is around 104 thousands.

Original geomorphology of Penghu formed before 17 million years ago. With ocean abrasion and weathering erosion over millions years, various topographies have been developed, such as basalt cliffs, wave-cut platforms, sand dunes and shell sand beaches.

There three major currents flow together close to Penghu, including the Kuroshio Branch Current, China Longshore Current, and South China Sea Current. These confluxes maintain seawater to be warmer, and results in abundant fisheries around Penghu area. Because of rich in fisheries, Penghu is called as Pescadores by Portugal colonists in the 16 century.

The Crisis and Impacts toward Penghu

Penghu economic values are mainly contributed by fishery and tourism. However, two jeopardies, including marine resource depletion and tourism seasons imbalance, are strongly affecting livings and activities in Penghu.

First, over fishing by improper seizing both large and small fishes results in lacking of recovery capability in most marine creatures. Some fishermen intense to have more severe capture activity for their revenue, and marine ecology turns into unstoppable and undesirable cycles. At the same times, many neighboring countries catch fishes cross-border illegally. Marine resources exhaustion is getting worse days by days.

Second, tourist season in Penghu mostly tighten from late April to middle October. As Northeast Monsoon blowing in cold seasons, most tourists stop visiting Penghu. During tourist season, Penghu is overloaded, and quality of tourism is difficult to maintain. On the other hand, environmental pollution and trashes are arisen.

Third, floating waste is ruining ecotype in Penghu. Kuroshio Branch Current, China Longshore Current, and South China Sea Current could bring rich fishery, but also tons of abandoned fishing nets and floating trashes. Those marine abandons negatively affect nearshore creature habitats and tourism in islands.

University Social Responsibilities on NPU

University not only function as talent cultivation in academic and research, but also shall take responsibilities on social and communities improvement along with national and local governments. Under the missions of university social responsibility, the NPU has some marvelous compliments.

Marine Conservation Education: NPU holds marine conservation workshops for Grade 1-9 students and community civils every year. Averaging around three thousands individuals attend these workshops annually. All participants shall learn outcomes of resource exhaustion brought by over fishing and catching, and workshops establish conservation perception in their minds.

Re-habitation of Original Marine Species: Students and faculties of NPU work on restoration of local marine species in classrooms. We successfully reproduce and release urchins, corals, grouper, crabs and shellfishes every year in order to recover marine resource.

Marine Conservation Area Establishment: National government of Taiwan conjoined with NPU for developing the Penghu Marine Conservation Region in 2014. It located on the south of Penghu consisted of four islands with 358 square kilometers. NPU inspects biodiversity in the conservation zone. NPU united with research teams from Portugal and Netherland for biodiversity investigation in pass few years. Many new marine species, especially in some spongia, were documented. These founding could bring numerous benefits to nature research basis, in-depth tourism development, and marine species conservation.

Professional Tourism Practice Training: Penghu is off-shore islands from Taiwan. Around 95% of tourists comes from Taiwan. Most of bachelor degree professionals that work in tourism and hospitality are graduated from NPU. Even now, high ranked tourism facilities and hotels were built one after another. NPU provide well designed training programs and talents to improve the quality of tourism in Penghu.

Local Culture Inheriting: Penghu were civilized about hundreds years earlier than that of Taiwan. Penghu has raised unique ocean culture and life styles. Such a native Penghu ballad so-called “Bao songs” is using innate tones and vocal to express many affections, sincerities and feelings. NPU opens the native ballad as a general course to pass down this local culture years after years.

Stone Weir Investigations: Stone weirs function as fish traps and the first stone weir was built at hundred years ago in Penghu. The distribution of stone weirs in Penghu are largest quantity around the world. NPU faculty contributes comprehensive studying in stone weirs and provide historical and traveling guidelines for tourists and the local government.

Innovation in Intelligent Tourism: There is tourism imbalance between tourist seasons in Penghu. Tourists are obvious declined during winter times. NPU combine technologies of intelligent information and operation to build smart tourism infrastructure. NPU faculties form basic tourism systems and services by means of IT and IoT to deal with imbalance tourist attendance between seasons.

There is a firm linkage between NPU and Penghu islands. NPU act as a strong partnership to Penghu, and provides positive contributions including ecological, economic, and cultural levels. Penghu is off-shore islands from Taiwan, and NPU become an indispensable companion to Penghu islands.

島嶼大學的社會責任─澎湖與澎湖科技大學命脈相連

澎湖地理位置及歷史背景

澎湖群島在800萬至1,700萬年前已形成原始地貌和地形,經過千百萬年來的海蝕風化洗禮後,造就澎湖現在近百座島嶼獨特的景觀。澎湖群島位於臺灣海峽上的一組群島,東距臺灣本島約50公里,西離歐亞大陸約140公里,由90個大小島嶼組成,總面積約為128平方公里,海岸線延長達300km,澎湖群島四面環海因為冬季風很強所以別稱為「風島」,人口數約為10萬4千餘人。

澎湖島平均溫度23°C,附近主要的洋流包括黑潮支流、中國沿岸流與南海海流,這些海流匯流在澎湖附近海域,並帶來豐富的海洋生物資源。16世紀時葡萄牙殖民者來到東方,發現澎湖海域魚產豐富,在島上住著許多漁民,因此稱呼澎湖為漁翁島 (Pescadores)。

澎湖群島主要的經濟支柱,為海洋漁撈業與觀光產業,近年來由於人口增,海洋生態及觀光產業也面臨危機,海洋生態危機,主要是過度的捕捉及不當的漁撈方法,造成資源的枯竭,不當的魚撈方法,造成大、小魚全部被捕捉,使得生物資源失去的復原的能力,生物資源極大銳減,漁民為了增加收入,更加強捕撈強度,惡性循環的結果,使得資源生態嚴重失衡,同時鄰國漁船越界到澎湖捕魚,使海洋資源缺乏更嚴重。

而澎湖的觀光危機,主要有二,一為澎湖冬季,因為有強烈東北季風,造成冬季遊客非常稀少,澎湖觀光旅遊人口每年約100〜120萬,但主要集中在5月初〜12月中,這7個月為旅遊旺季,也因旅遊人口過度集中在夏季,使夏季人口過多,也降低了旅遊品質,同時也造成環境的汙染。由於洋流在澎湖匯流,大量的海漂垃圾漂流澎湖島的岸邊,造成海岸旁的重大垃圾汙染。

本校的大學社會責任如下:

< >教育:本校每年辦理中小學及社會民眾的海洋保育教育講習及社區民眾參觀海洋生物活動,讓學生及民眾了解,過度的捕捉將造成漁業生物資源的枯竭,好好的保育,資源可以永續的利用,造福後代子孫的千年蛋白質來源。從中小學及社區民眾生態教育著手,提昇保育的知識,使資源保育得以落實,本校每年邀請約3000位參與海洋生態保育的參訪活動。< >:我們學校養殖系學生,在教學課程中,進行大量澎湖原生種魚苗、貝苗及珊瑚的繁殖,同時將魚苗及貝苗投放在海洋中,使資源增加的復育工作,目前我們成功的繁殖海膽、珊瑚、石斑魚、螃蟹及貝苗,每年放在海洋中,使資源得以恢復,並舉辦放流活動,宣導海洋復育的理念。< >:我們學校極力協助政府設立國家海洋公園及禁魚區,成功在2014年澎湖設立南方四島海洋國家公園,它是澎湖島南方的4個小島,總面積有358平方公里,是台灣第九個國家公園,也是第2個海洋國家公園,我們學校除了每年進行海洋公園生物調查,同時也組成跨國的國際研究團隊,包括葡萄牙及荷蘭海洋生物學家進行海洋的生物調查工作,目前國際研究調查團隊,幾經進行4年工作,也發現國家公園許多新紀錄的物種,尤其是發現很多新紀錄種海綿,可作為地球暖化及氣候變遷的參考。澎湖科技大學對澎湖觀光旅遊的貢獻主要有,觀光人才培育、海洋文化保存、玄武岩地景的研究及智慧化觀光的開發。

< >:澎湖是台灣的一個離島,主要的旅客來源為台灣的旅客佔約95%左右,因此旅遊僅是初期旅遊,由於大學培育的觀光與餐飲人才,提昇澎湖離島的觀光水準與水平,尤其近2〜3年以來,澎湖陸續建立3座5星級酒店,使高級服務人員多數為大學畢業學生,這是大學為澎湖提供良好高級人才,促使澎湖觀光產業的水準提昇。< >300年,發展出獨特的海洋文化與特有的生活風情,澎湖先民以海洋為生活重心,將生活所遇、所見、所想及感情情愫,以唸唱的方式表達,稱為澎湖褒歌,用最通俗的語句與最真切的情感,融合在一起,成為澎湖人文特色,澎湖科技大學為保持澎湖褒歌文化的傳承,將褒歌列入全校教育課程,並且加以推廣,使地方特色因更多年輕人的參與而得以傳承。< >為玄武岩地質,玄武岩也建構澎湖的文化、社會及經濟,澎湖有全球第一的石滬密集度,是全球第一,澎湖先民幾百年來,主要的漁獲由石滬所捕捉,依靠石滬捕獲魚類為生幾百年,石滬之製作,動員龐大的全村人力共同建造,漁獲而由建造者分配,其分配及石滬維修,有一定的制度及社會行為,傳承幾百年,甚至沿用至今,本校教授對澎湖石滬的資料收集、整理及文化的意義,進行大量研究,同時對於修護的維持也給地方政府提供很好的建議,並將其納入旅遊的一部份。< >:澎湖旅遊最嚴重的失衡,在冬季旅客的大量流失,因此本校也透過IT及IOT知識,協助地方建立智慧旅遊,希望透過智慧旅遊解決澎湖觀光長久以來觀光人口失去平衡的方案。大學在小島扮演重要角色,涵蓋地方的人文、社會及經濟多層面,在孤絕的離島,提供離島永續繁榮不可或缺的角色。지속가능한 섬발전을 위한 아시아태평양 섬 대학의

비전과 역할

오스틴 P. 쉘턴 3세

UOG 씨그랜트 센터 괌대학 상임이사

괌은 미국령으로서 태평양 지역에 있는 제주에서 남서쪽으로 2,900km 떨어진 곳에 위치한 영토다. 544km2에 이르는 이 섬은 미크로네시아의 서태평양 지역에서 가장 크고 인구가 많은 섬 (인구: 165,000 명)이다. 괌은 또한 교육, 의료, 운송 및 경제 활동을 위한 이 지역의 주요 허브이다. 미크로네시아는 육지와 해역에 걸쳐 2,100 만 평방 마일의 2,100 개의 섬으로 이루어져 있다. 이 지역은 세계 최대의 어업, 진정한 의미의 ”atolls” (역주: 환상 산호도 – 가운데 해수 호수가 있는 고리 모양의 산호섬), 산호, 물고기, 조류 및 무척추 동물등, 광대하고 다양한 생물 군락지를 포함하고 있다. 그러나 이 태평양 지역은 엄청난 규모의 환경 및 지속가능성 문제에 직면해 있다.

이 지역에 존재하고 있는 섬 공동체는 해수면 상승, 식량 안정성 확보, 보다 빈번하고 강력한 폭풍등 빠르게 급변하는 환경 조건의 최전선에 서 있다고 할 수 있다. 이러한 섬 공동체들은 또한 오염, 토지악용등과 같은 지역 환경 고통유발요인들을 경험하고 있다. 이러한 도전에 대응하기 위해 괌 대학은 2009년 섬 지속가능성 센터를 설립했다. 이후 이 센터는 미크로네시아의 태평양 섬 지역에서 환경, 경제, 사회 및 교육의 광범위한 영역에서 지역 사회의 필요를 충족시키기 위해 섬 기반 모델을 개발하고 적용하는 중심 연구소가 되었다. 그 호 10년간 센터에서 주관하는 섬 지속 가능성 및 지원금 프로그램에 관한 연례 지역 회의는 섬 공동체들로 하여금 지속가능한 미래로 나아갈 수 있도록 이끌어내는 성과를 거두고 있다고 하겠다.

섬 대학들은 섬 사람들의 독특한 시각과 경험이 집합된 산지라고 할 수 있다. 이러한 사람들의 직접적인 독특한 시각을 양성하면 섬 공동체의 뚜렷한 환경 문제에 대한 해결책을 얻을 수 있다고 본다. 섬 주민들은 그들의 환경과 공생 관계를 맺고 그들의 환경, 건강, 생계 및 경제와 어떤 관련이 있는지 끓임 없이 탐구하며 추구한다. 섬 사회는 물로 둘러 쌓여 지구적 자원에 대한 접근성이 제한되어 있기 때문에 더 큰 국가의 사회 모델을 단순히 그대로 가져와 복제 할 수 없다. 따라서 이러한 섬 환경은 섬 교유의 현실을 형상화 시키며 지속가능성을 달성하기 위해 섬 기반 모델을 요구한다고 할 수 있다.

섬 주민들은 기후변화 원인제공에 대한 거리가 먼데에도 불구하고 역으로 가장 많이 이러한 기후 변화에 대한 책임을 정면으로 지고 있다고 하겠다. 을의 입장인 섬 지방 정부는 갑인 중앙정부에게 탄소 배출량을 감축하라고 강요할 수 없지만 그들 자신의 지역에 영향을 미칠 수는 있다. 과학에 의하면 섬 공동체가 지역 환경 스트레스 요인을 줄임으로써 기후 변화 영향에 대한 탄력성을 높일 수 있다고 밝힌 바 있다. 섬 대학은 지역 환경 스트레스 요인을 줄이기 위해 연구 및 학생 훈련을 통해 혁신적인 전략과 솔루션을 개발할 수 있는 기관이다. 그리고 이 포럼을 위해 제주에 모인 것처럼 섬 대학들이 모여 아이디어를 공유하고 문제에 대한 인식을 제고하며 지역 변화를 일으켜 지역 사회를 변화시킬 수 있다.

The Role and the Vision of Island Universities in the Asia-Pacific Region for a Sustainable Island Development

Austin P. Shelton the Third,

Executive Director, UOG Center for Island Sustainability; Director, UOG Sea Grant, University of Guam

Guam is a territory of the United States located 2,900km southwest of Jeju in the Pacific Ocean. At 544km2, it is the largest and most populous island (population: 165,000) in the Western Pacific Region of Micronesia. Guam is the region’s main hub for education, healthcare, transportation, and economic activity. Micronesia is comprised of 2,100 islands spread across a land and ocean area of 2.9 million square miles. The region encompasses the world’s largest fisheries, true atolls, and a vast diversity of corals, fishes, algae, and invertebrates. However, this Pacific region faces tremendous environmental and sustainability challenges.

Island communities are on the frontlines of rapidly changing environmental conditions, including rising sea level, diminishing food security, and more frequent and intense storms. These communities also experience local environmental stressors, such as pollution and poor land-use practices. In response to these challenges, the University of Guam established the Center for Island Sustainability in 2009. It has since become a focal institute in the Pacific Island region of Micronesia for developing and adapting island-based models to meet the needs of communities in the broader areas of the environment, economy, society, and education. For nearly a decade, annual Regional Conferences on Island Sustainability and grant-funded programming has moved island communities toward a sustainable future.

Island universities are home to the unique perspectives and experiences of island people. Cultivating these unique perspectives can generate solutions to the distinct environmental challenges of island communities. Islanders have a symbiotic relationship with their environment and look to their environment to discover how it relates to their health, livelihoods, and the economy. Island societies cannot simply replicate societal models of larger countries since they are surrounded by water and have limited access to global resources. The environment shapes the reality of island societies, necessitating islands-based models to achieve sustainability.

Islanders are the least responsible for the causes of climate change, yet they bear the brunt of climate change impacts. Small island governments can do little to force large governments to reduce their carbon emissions, but they can still make an impact locally. Science tells us that island communities can build up resilience to climate change impacts by reducing local environmental stressors. Island universities are institutions where innovative strategies and solutions can be developed through research and student training to reduce local environmental stressors. And, by gathering like we are in Jeju for this forum, island universities can come together to share ideas, raise awareness of our issues, and form regional partnerships to effect global change.

저작권자 © 제주인뉴스 무단전재 및 재배포 금지